Moments of 2016 (Photos by me and Jaana Ollila) |
Vuosi 2016 oli
monella tapaa uskalluksen ja oman vahvuuden ymmärtämisen vuosi ja mitä
pidemmälle vuosi kului, sitä selvemmin tämän ymmärsin. Keväällä otin vastaan
Helsingin Flamencoyhdistyksen puheenjohtajan tehtävän toimittuani edellisen
kauden yhdistyksen varapuheenjohtajana. Itselleni - flamencoa "vain"
vajaat 7 vuotta harrastaneelle aficionadolle - tämä oli suuri harppaus.
Etukäteen ja alkukaudesta huolenani olikin, miten minut otetaan jäsenistössä
vastaan. Jo alkukesästä sain kuitenkin korvaamattoman arvokkaan neuvon
arvostamaltani flamencolta: "mitä tahansa tapahtuu, esiinny aina
vakuuttavasti. Sen jälkeen tartu puhelimeen. Muista, ettet ole yksin."
Tätä neuvoa olen tämän jälkeen toteuttanut, vaikka puhelimeen olisin voinut
toki tarttua useamminkin. Puheenjohtajana olen puolessa vuodessa oppinut
lukemattoman paljon asioita, mutta ehkä tärkeimmiksi ovat osoittautuneet
seuraavat oivallukset: selviän mistä vaan, avun pyytäminen ei ole heikkoutta ja
yhteisössä on voimaa.
Vuosi on ollut uskalluksen ja omaan vahvuuteen
luottamisen aikaa muutenkin. Pidettyäni kesän lomaa opinnoista, ryhdyin
määrätietoisesti suorittamaan viimeisiä kursseja ja työstämään opinnäytetyötäni
aikomuksenani saada opinnot suoritettua ennen joulua. Ja näin kävi, vaikka
ajoittain motivaatio oli hukassa ja voimatkin vähissä. Valmistumiseni on nyt
vuoden vaihteessa kiinni vain viimeisistä arvosanoista ja kevättalvella
juhlitaan. Opinnäytetyötäni käsittelen tässä blogissa tarkemmin vielä
lähiaikoina. Jälleen kerran sain todeta vahvuuksikseni organisointikyvyn,
päämäärätietoisuuden ja peräänantamattomuuden.
Parhaiten omia vahvuuksiani ja
uskallustani voin kuitenkin aina peilata flamencoharrastukseni kautta. Kesällä
2016 luin Eeva-lehdestä psykologi Maaret Kallion lainauksen "pitää
kirjoittaa niin, että vähän pelottaa" (toukokuu 2016). Tämä ajatus
soveltuu kaikkeen luovaan tekemiseen, itselläni toki myös blogin
kirjoittamiseen, mutta erityisesti flamencoon muodossa "pitää tanssia
niin, että vähän pelottaa". Vuoden viimeisen puoliskon aikana olenkin tätä
ajatusta pitänyt kantavana voimana. Jo kesällä vierailin Madridissa Amor de
Dioksella, mikä vaati aikamoista uskallusta. Vaikka keskitaso olikin minun
taitotasolleni vaativuudessaan varmasti oikea kehittymisen kannalta, en olisi
voinut olla tyytyväisempi, kun ensimmäisen tekniikkatunnin päätteeksi maestra María Juncal ei ehdottanut minulle siirtymistä
alemmalle tasolle. Tai kun selviydyin Rafael
Estevezin vaativista tunneista, vaikka ensimmäisen tunnin aikana vannoin
jo, etten tule enää. Tuota taistelutahtoa hyödynsin myös myöhemmin syksyllä
maestro Alfonso Losan
edistyneet/ammattimaisesti treenaavat -tason tunnilla Helsingissä. Uskalsin
astua ulos mukavuusalueelta ja se oli... niin vaativaa, mutta ah niin ihanaa...
Suurta uskallusta ja uskoa omiin kykyihin on
vaatinut myös tämän syksyinen duettoprojekti. Tangos de malaga y titi -koreografian on minulle ja kanssaflamencalleni Jaanalle
mittatilaustyönä tehnyt ihana ja säteilevä opettajamme Elina Robinson,
muusikkoina projektissa ovat iki-ihana laulaja Sirpa Airisto ja taitava
kitaristi Petri Lahtinen. Jo projektin alkaessa sovimme koreografin kanssa,
että jokaisissa yhteistreeneissä saamme uutta materiaalia ja että kokonaisuus
kootaan viisissä treeneissä ennen joulua. Ennen kaikkea projekti on antanut
uskoa omiin taitoihin ja myös mahdollisuuden analysoida omaa tekemistä tavalla,
joka ei ole ryhmätunnilla mahdollista. Koska treenivastuu on ollut meillä
tanssijoilla itsellämme, olemme saaneet ottaa entistä enemmän vastuuta omasta
tekemisestämme ja edistymisestämme. Projektin ansiosta olemme myös päässeet
syventymään entistä tarkemmin flamencokoreografian rakentamisprosessiin, mikä
on omalta osaltaan vahvistanut kokemusta. Paluuta tästä ei enää ole, sillä
lopputulos on ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä runsaan kuukauden päästä
Helsingin XIX Flamencofestivaalin Avajaisklubilla. Jo tässä vaiheessa haluankin
kiittää duettopariani Jaanaa ja muusikkojamme hyvästä yhteistyöstä ja
erityisesti opettaja-koreografiamme Elinaa luottamuksesta kykyihimme. Flamenco
vahvistaa ja kantaa.
---------------------------------------------------------------------------------Moments of 2016 (Photos by Tita Valtanen, Sirpa Airisto, Laura Rintamäki) |
This year has been a time of daring and of trusting in one's strength in other aspects as well. After a much needed summer of rest, I attacked the rest of my studies and worked with my thesis with the aim of finishing before Christmas. Despite moments of nearly losing faith and bouts of losing motivation, I did reach my goal. My graduation only awaits a few more grades. At the end of winter there will be a reason to celebrate! Once again I got to recognize organizational skills and determination as my strenghts. My thesis will be handled in this blog with more depth shortly.
For me the best way to mirror my own strength and daring is through my hobby, flamenco. In the summer I read a quote from psychologist Maaret Kallio: "one must write with a hint of fear" (Eeva May 2016). This is true of anything creative and of course for me true also in blog writing, but most of all in flamenco dancing in the form "one must dance with a hint of fear". This thought I have carried with me for the rest of the year. Already during the summer I visited the legendary Amor de Dios academy in Madrid, which demanded some daring. Even though the mid-level course was most definitely the correct, while demanding level for me, I was incredibly pleased when maestra María Juncal did not suggest after the first class of technique that I move to the lower level. Or when I survived the week of classes with Rafael Estevez when I vowed during the first one not to return. This attitude I took with me in the fall to the advanced/professional level course of maestro Alfonso Losa. I dared to step outside my comfort zone, and it was... So challenging, but oh so wonderful...
A great deal of daring and belief in one's own skills has been also needed in this fall's duet project. The made-to-measure tangos de malaga y titi -choreography has been made for me and my fellow flamenca Jaana by our wonderful teacher Elina Robinson. As musicians we have the lovely singer Sirpa Airisto and skillful guitarist Petri Lahtinen. At the beginning of the project we agreed with the choreographer that in every practice together we will get new material and the whole choreography will be assembled in five practices before the Christmas break. Above all the project has given belief in one's own skills and the possibility to analyze one's own dancing. As the main responsibility of training has been with us dancers, we have gotten the chance to be more even more in charge of our own learning and development. Thanks to this project we have also had the possibility of getting a closer grasp of assembling a flamenco choreography which has further strengthened the experience. Now there is no turning back as the duet will be performed first time at the opening club of the 19th Helsinki Flamenco Festival in early February. I want to already at this stage thank my duet partner Jaana and our musicians for great collaboration. And special thanks go to our radiant teacher-choreographer Elina for having trusted us. Flamenco will carry us on.
Moments of 2016 (Photos by me) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti